24? 30? 60? 120? 500 milliárd? Hány FPS-ben lát vajon a szemünk?

2023. 04. 12. – Bár a 90-es és a 2000-es években még annak örültünk, ha egyáltalán elindult egy játék, manapság már azon szoktak egymás torkának esni a játékosok streamek chatjében, videók komment-szekciójában, vagy a hírek alatti hozzászólások közt, hogy a 30, a 60, esetleg a 120 FPS-nek van-e a nagyobb értelme egy játékban?!

A viták hevében sokan azzal érvelnek, hogy 24 FPS fölött a szem már amúgy sem látja a változást, vagy, hogy a filmeket is 24 FPS-sel vetítik a mozikban, míg mások szentül esküsznek rá, hogy bizony hatalmas, gigantikus szakadék tátong a 60 és a 120 FPS között is. De vajon hol az igazság? Mennyi képkockát képes maximum érzékelni valójában a szem?

Hány FPS-ben lát egyáltalán a szemünk?

Ezt egy gyors kutatómunkával azért sem lehet letudni, mert még a tudományos világ véleménye is igen megosztott a témában. Egyelőre nincsen egzakt válasz arra vonatkozóan, hogy az ember szeme pontosan mennyi képkockát képes feldolgozni másodpercenként, abban viszont nagy egyetértés van, hogy bármi is legyen a válasz, azt mindenképp el kell különíteni a videojátékos fogalmaktól.

Ennek több oka is van, de a legfontosabb, hogy a szemünk egy icipicit másképpen működik, mint egy tévé vagy egy monitor. De csak egy nagyon picit;

1. Mikor kinyitjuk a szemünket, a fény a szaruhártyán keresztül a szemlencsére jut.
2. Ez a lencse tulajdonképpen úgy működik, mint egy tükör, ami a fényt a szem hátsó részére, a retinára irányítja.
3. Itt a fotoreceptor sejtek a fényt elektromos jelekké változtatják – hasonlóan a számítógéphez, melyek 1 és 0 értékekké alakítják a megjeleníteni kívánt adatot.
4. Ezután a látóideg révén a jelek az agyba jutnak, ami dekódolja őket, majd megjeleníti a saját „monitorunkon”.

Nagyon leegyszerűsítve és dióhéjban így látunk. A szemünk a fény által információkat küld az agynak, a kettő kombinációjából pedig megszületik a kép. A munka nagy részét azonban mindig az agy végzi, ezért lehetséges például az, ami már több tanulmányban is megerősítésre talált:

nem csak az a fontos, hogy a szem hány képkocka/másodpecben lát, hanem, hogy az agy milyen infókat dolgoz fel belőle.

Abban, hogy pontosan mennyi képkockát érzékel a szemünk – mint már mondtam – még nincs tudományos konszenzus, azzal viszont már sokan kiegyeznek, hogy egy átlagos emberi szem (illetve a retina) hozzávetőlegesen 30 és 60 FPS között érzékelhet. Ilyen értéket a tévéknél és a monitoroknál, na meg izzóknál is meg szoktak adni Hz-ben, ami azt jelzi, hogy a képernyő egyetlen másodperc leforgása alatt – villódzással – összesen hányszor frissíti a megjelenített képet.

Egy ember körülbelül 50-90Hz körül/fölött már nem képes érzékelni a villódzást, amit így egyenletes fénynek látunk.

De értelemszerűen ez határozza meg az FPS-ek számát is: a 30 Hz maximum 30 FPS-re képes, a 60 pedig 60 képkockára másodpercenként, míg a 120Hz-es kijelzők már 120 FPS-re is képesek. Ez azt jelenti tehát, hogy a szemünk legalább 30 és átlagosan maximum 60 FPS-ben „rögzít”/”jelenít meg” – de némileg  azt is veszteségesen, ugyanis az érzékelési folyamat során egy csomó képkocka elvész – ezt hívják Critical Flicker Fusionnek. Ezzel szemben a képernyőn látható jelenetek 24 FPS után válnak valószerűen folyamatossá, amit ha nem ér el lesz a mozgókép darabos. Mint már tudjuk, minél magasabb ez a szám, annál folyamatosabb a mozgás is,

viszont jogos lehet a kérdés, hogy akkor minek a 60-120 FPS a játékokban, ha a szem ezt a képfrissítést már úgysem látja?

Nos, a választ részben fentebb már megadtuk; bár valóban helytálló, hogy másodpercenkénti 60 képfrissítés fölött már nehezen érzékelünk bármit is a szemmel, az információ ettől függetlenül átment rajta, és mivel nem a szemünk az egyedüli szerv, ami szerepet játszik a látásban, az valószínűleg feldolgozásra is került.

Legalábbis több vizsgálat megállapította, hogy hiába a számunkra „érzékelhetetlen”, ezáltal „láthatatlan” képkocka mennyiség, az agyunk valójában képes lehet mindent érzékelni. Ebből mi semmit sem fogunk észrevenni, mert ezt a nagyon rövid ideig bevillanó képet az „emberi monitorunkon” megjeleníteni képtelen, de az információ róla „titokban” eljutott az agyig, vagyis tudni fogjuk, hogy valami történt.

2014-ben egy szemészorvos például elvégzett néhány kísérletet, amely során nagysebességű filmfelvételekkel bizonyította, hogy az emberi az képes dekódolni a 13 milliszekundumig felvillant képet is. Ez nagyjából 72 FPS-nek feleltethető meg – a tudomány szerint ez a látásunk és vizuális érzékelésünk legfelső határértéke, ami még szűrhető. És valóban: 60 FPS fölött már nagyon nehezen tesz különbséget egy ember, és arra vonatkozóan sincsenek nagyon  bizonyítékok, tanulmányok vagy bámiféle valid kutatás, hogy az online játékokban a 120 FPS tényleg számottevően javítja a teljesítményt. A nem látott infó viszont eljutott az agyig, még ha azt szemmel érzékelni képtelenek is vagyunk. Éppen ezért egyáltalán nem kizárt, hogy az e-sportolók reflexei éppen emiatt tűnnek olyan emberfelettinek.


Bódi Dániel

via – Forbes, Healthline, Caseguard, PCGamer

Ezt is érdemes elolvasnod:

Fáj a hátad és a nyakad játék közben? – Mutatunk néhány tippet, amitől jobb lehet

×