„A valuták megtévesztik a játékosokat” – mondja az Európai Unió hivatala, ami arra készül, hogy a Fortnite, az EA Sports FC 24 és a Minecraft körmére csap.

2024.09.14. – Az Európai Fogyasztói Szervezet (BEUC) hivatalos panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnak (EB) és a fogyasztóvédelmi hatóságok hálózatának (CPC-hálózat), követelve, hogy indítsanak vizsgálatot a videojátékokban használt prémium in-game valutákkal kapcsolatban. A szervezet szerint ezek a gyakorlatok sértik az uniós fogyasztóvédelmi szabályokat, és különösen sebezhetővé teszik a gyerekeket.

Hamarosan nagyon megváltozhatnak a játékon belüli vásárlások.

A BEUC és 17 tagország fogyasztóvédelmi szervezete által közösen jegyzett „Game Over” című jelentés olyan népszerű játékokra mutat rá, mint a Fortnite, az EA Sports FC 24, a Minecraft vagy a Clash of Clans, amelyek esetében a prémium valuták alkalmazása visszaélésekre adhat alkalmat. A jelentés szerint az ezekben a címekben alkalmazott in-game valuták arra ösztönzik a játékosokat, hogy többet költsenek, miközben nem kapnak tisztességes tájékoztatást a vásárolt digitális tárgyak valódi költségéről.

Tudtad, hogy az Unibeten Esport meccsekre is lehet fogadni? Most 20 000 Ft sportfogadás bónusz + 60 ingyen pörgetés vár, ha regisztrálsz! (x)

 

A BEUC négy fő pontban foglalta össze, hogy az Európai Bizottságnak mit kellene kivizsgálnia, többek között a fentebb írt játékokban:

1. Átláthatatlan árképzés: a fogyasztók nem láthatják a digitális tárgyak valós költségét, ami túlköltéshez vezethet.

2. Téves feltételezések: a fejlesztők állításaival ellentétben a játékosok nem feltétlenül preferálják a prémium in-game valuták használatát.

3. Jogok elutasítása: a prémium valuták használatakor a fogyasztók gyakran nem érvényesíthetik jogaikat a játékfejlesztők javára megfogalmazott tisztességtelen feltételek miatt.

4. Gyermekek fokozott kiszolgáltatottsága: A jelentés adatai szerint az európai gyerekek átlagosan havi 39 eurót költenek in-game vásárlásokra, így különösen érzékenyek a manipulatív stratégiákra.

Nem csak a játékok in-game vásárlásával van baj

A jelentésből kiderül, hogy 2023-ban a legnépszerűbb 50 videojáték közül 21 tartalmazott prémium valutát, és ezek között nyolc olyan játék akadt, amelynek életkori besorolása 12 év vagy annál fiatalabbak számára is ajánlott. A BEUC mindemellett arra is figyelmeztetett, hogy a problémák nem kizárólag a videojátékokra korlátozódnak. Hasonló kérdések merültek fel a közösségi médiaplatformok, például a TikTok esetében is, ami 2021-ben nem volt egyértelmű a virtuális valutái valódi értékével kapcsolatban. A szervezet szerint a fogyasztóvédelmi szabályok hatékonyabb betartatása elengedhetetlen (lenne) a videojátékok piacán, és
további szabályozásokra lesz szükség a következő években.

A fogyasztóvédelmi szervezet felszólította a CPC-hálózatot, hogy kezdeményezzen összehangolt fellépést, illetve hozzon nyilvánosságra közös álláspontot az in-game valutákkal kapcsolatban.

Azt is követelik, hogy szüntessék meg az tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat. „A fogyasztóknak teljes átláthatóságra van szükségük a virtuális tárgyak vásárlásakor. Az in-game vásárlásoknak mindig valós valutában kell megjelenniük, hogy a játékosok tisztában legyenek a költéseikkel. Azt is elvárjuk, hogy a fogyasztók jogai a virtuális világban ugyanúgy érvényesek legyenek, mint a való világban, beleértve az elállási jogot és a jogi garanciák biztosítását” – szögezte le a BEUC.

Gábor János

És ezt láttad már?

Padlógázzal tolják a hülyeséget – az 5 legfurább autós játék

×