Dagad a loot box-balhé: a lehúzós elemekkel sok kiadó törvényt sért
Hiába a törvényi tiltás, a játékok gond nélkül dúskálnak loot box elemekben, amivel alaposan lehúzhatják, elsősorban a fiatalabb gamereket.
Hiába a törvényi tiltás, a játékok gond nélkül dúskálnak loot box elemekben, amivel alaposan lehúzhatják, elsősorban a fiatalabb gamereket.
Hiába a törvényi tiltás, a játékok gond nélkül dúskálnak loot box elemekben, amivel alaposan lehúzhatják, elsősorban a fiatalabb gamereket.
2024.11.29. – Egy friss BBC-riport szerint a legkelendőbb mobiljátékok közül szinte mindegyik megsérti a hirdetési szabályokat azzal, hogy nem jelzi egyértelműen a loot box elemek jelenlétét a címeikben. Ez egyelőre az Egyesült Királyság Reklámszabványügyi Hatóságánál verte ki a biztosítékot, de borítékolhatjuk, hogy egész Európában bajok lesznek belőle. A brit szabály világosan kimondja: az ilyen játékoknak már a hirdetéseiben fel kell(ene) tüntetni, ha loot box van bennük, de ez nem igazán hatja meg a kiadókat. Egyelőre.
A BBC a Google Play Áruház 45 legnagyobb bevételt termelő játékát vizsgálta meg. Kiderült: a népszerű címekből 26 tartalmaz loot boxokat, de csupán kettő járt el szabályosan a loot box jelzése kapcsán, vagyis az érintett címek kb. 90 százalékát kiadó cégeket nem izgatja a nettó törvénysértés. A Google Play listázásában, egy apró információs gombra kattintva persze meg lehet találni, hogy van bennük loot box, de ez édeskevés a törvényben előírtakhoz képest.
A loot boxokkal rendelkező játékok között az egyik legnagyobb bevételt termelő cím, a Monopoly Go sem jelzi a reklámjaiban a véletlenszerű jutalmak vásárlási lehetőségét.
Leon Y Xiao, a koppenhágai IT Egyetem videojáték-szabályozási kutatója szerint az eredmények nem meglepőek, mert már az előzetes kutatása is arra utalt, hogy a loot boxokat tartalmazó játékok kb. tízből kilenc esetben nem említik ezt a tényt a reklámjaiban. Adrian Hon, a Six to Start mobiljáték-fejlesztő cég vezetője a BBC-nek nyilatkozva szintén bírálta az iparág átláthatóságának hiányát. „A játékosok, köztük a gyerekek is, gyakran túlzottan sokat költenek loot boxokra. A legkevesebb, amit a cégek tehetnének, hogy feltüntetik ezek jelenlétét, de még ennyire sem hajlandóak. Ez jól mutatja, milyen kevéssé törődnek a sebezhető játékosokkal.”
A loot boxok gyakran a véletlenre alapozott, fizetős jutalmazási rendszerek, amelyek komoly vitákat váltottak ki az elmúlt években. Számos országban egyre szigorúbb szabályozások születnek a gyakorlat kezelésére, de a riport szerint a játékipar egyes szereplői „kényelmesen megfeledkeznek” ezekről a szabályokról. A szabályozás szempontjából úttörő brit hatóság célja a tisztességes hirdetési gyakorlatok biztosítása, de a loot boxok körüli átláthatóság hiánya azt mutatja, hogy még van hová fejlődnie az iparágnak. A játékosok és a szabályozók most arra várnak, hogy a cégek valóban felelősségteljesen járjanak el, és ne csak a profitot helyezzék előtérbe. Ehhez, csak mondom, a tapasztalatok szerint több fog kelleni annál, hogy szépen kérik…