Ha ezt a 7 játékot elkezded, elvonóra kell majd menned
Nem vicc: ez a 7 (amúgy kiváló) játék annyira addiktív tud lenni, hogy valóságos tortúra leszokni róluk, de még nagyobb kín nem visszaesni.
Nem vicc: ez a 7 (amúgy kiváló) játék annyira addiktív tud lenni, hogy valóságos tortúra leszokni róluk, de még nagyobb kín nem visszaesni.
Nem vicc: ez a 7 (amúgy kiváló) játék annyira addiktív tud lenni, hogy valóságos tortúra leszokni róluk, de még nagyobb kín nem visszaesni.
2023. 06. 15. – Kétségtelen, hogy egy játék is képes lehet komoly függőségeket kialakítani, de vajon melyek a legkomolyabb függőséget kialakítani képes címek? Nos, az alábbi listában megpróbáljuk összeszedni azt a hetet, amivel fokozottan érdemes vigyázni.
Mikor a Minecraft bétaverziója 2009-ben élesedett, senki sem gondolta, hogy egy ilyen grafikával rendelkező játék valaha sikeres lehet. Aztán 2012-ben élesedett a végleges program, ami akkorra már őrületes nagy sikernek bizonyult, mostanra pedig már több mint 140 millióan játszanak vele.
A Minecraft sikerért a hatalmas szabadságában érdemes keresni. Egyszerűen nem létezik dolog, amit ne lehetne benne megcsinálni, kikraftolni, kikísérletezni, vagy felfedezni. Erre pedig piszok egyszerű rácsavarodni, hisz se előtte, sem utána nem készült ehhez a szabadságfokhoz felérő játék. Kivéve talán a Robloxot, ami ugyancsak őrületes siker lett a fiatalabb közönség körében.
A Fortnite a modern és komoly függést kialakító játékok legtökéletesebb példája. Amikor az Epic Games és a People Can Fly fejlesztői néhány éve a PUBG mintájára elindították a nem túl sikeres játékuk Battle Royale módját, akkor még ők sem gondolták, hogy ennyire sikeres, de inkább meghatározó popkulturális jelenség lesz a Fortnite.
Aztán miután a második szezonban drámaian megugrott a játékosszám, már számukra is egyértelművé vált, hogy egy gigantikus aranybányán csücsülnek, így módszeresen el is kezdték kiaknázni a benne rejlő lehetőségeket. Az Epic szépen kezdte telepakolni mindenféle ingereket kiváltó cuccokkal és megoldásokkal a játékot, amelyekkel a in-game vásárlásokra ösztönzik a közönséget. Ebben az a trükk, hogy egy bizonyos mennyiségű tartalommal a profilon már sokkal kevésbé hajlandó valaki otthagyni a játékot, mintha sohasem fizetett volna semmiért.
A Vampire Survivors jött, látott, és csont nélkül legyőzte a szabadidőnket. Szerintem egyáltalán nem túlzó ezt az egyszerű kis játékot megnevezni minden idők egyik, ha épp nem a legaddiktívabb cuccának, amit elkezd az ember, aztán egy héttel később eszmél fel valahol.
A Vampire Survivors bár mobilon is elérhető, de figyelmeztetek mindenkit, hogy semmiképp se utazás közben kezdjen el vele pötyögni, mert akkor félő, hogy néhány kilométerrel elvéti a megállót. Mindezt úgy, hogy alapvetően ingyenes, nincs benne mikrotranzakció, de még csak nem is próbálnak átverni minket semmivel. Egyszerűen istenkirály játék lett, amit ha valaki elkezd, akkor az összes titkát, karakterét, pályáját, ellenségét, különleges képességét és kombóját fel akarja fedezni. Az meg nem kevés idő…
A FIFA olyan, mint a Fortnite, csak fociban. Az EA Sports kanadai fejlesztőinek nagyon sok évükbe telt egy olyan játékot alkotniuk, amire annak ellenére is könnyen rá lehet csúszni, hogy nem túl élvezetes játszani vele. Még akkor sem, ha te vagy a pálya ördöge, mert egészen biztosan rácsúszol pár kapufából adódó vereségbe, miközben az ellenfeled egyetlen próbálkozásból kilövi a kapusod szemét.
Az Ultimate Team minden apró szegletében ontja magából a csúf-rossz célokra használt pszichológiát. Olyan trükkökkel láncolják le a játékosokat, melyeket nagyon nehéz észrevenni, és bár a Fortnite-tal ellentétben minden évben van lehetőség a kiszállásra, az EA egyre vastagodó pénztárcája inkább egyre nagyobb elköteleződést bizonyít.
Ennek egyik oka, hogy nincs alternatívája sem, ami képes lenne labdába rúgni. Így ami miatt igazán rá lehet csavarodni az a tény, hogy kompetitív fociból egész egyszerűen nincs más. Bár attól tartok, hogy a legtöbben akkor is a Fifát/EA Sports FC-t választanák.
Amikor a World of Warcraft 2004-ben elindult, soha senki sem gondolta volna, hogy 19 év után is még meghatározó címe lesz az MMORPG műfajának. Azt nem állítom, hogy a WoW halhatatlan, hisz az elmúlt 10 év során jelentősen megcsappant a játékosok száma, ugyanakkor a tény, hogy világszerte több millióan várják az újabb kiegészítők megjelenését azt mutatja, hogy még nagyon sokáig itt lesz velünk.
De igazából meg is érdemli. A WoW folyamatos megújulásaival bőven tesz róla, hogy soha senki se unatkozzon, amit játékosok milliói hosszú évek függésével hálálnak meg. Én még évekkel ezelőtt lejöttem róla, de egyáltalán nem volt könnyű.
A LoL-ra annyira rá lehet kapni, hogy korábban rekordokat is döntögetett az aktív játékosainak számával. Ez csak azután dőlt meg, mikor a Fortnite feltűnt a színen, viszont azóta is töretlen népszerűségnek örvend, sőt, Twitchen jellemzően a legtöbbet streamelt és legnézettebb játékok között van, ami azt mutatja, hogy nem csak játszani szeretik, hanem nézni is.
Ez pedig azért is nagy szó, mert a LoL a WoW mellett a másik őskövület a listán, ami immáron 14. esztendeje okoz kőkemény függőséget – jelenleg épp 152 millió emberben. Az első számú MOBA azóta megjelent mobilokra, többfajta spin-offot kapott, illetve készült belőle egy Netflix-sorozat is, amit a valaha készült legjobb játékadaptációjának tartanak.
Na itt most valószínűleg sokan ki fognak fakadni, mondván, hogy egy ilyen „ócska szar” hogyan kerülhetett fel egyáltalán a listára. Nos, egyet mondok: 600 millió játékos. Ennyien játsszák a Clash of Clanst, akik emellett jó sokat is elköltenek a mikrotranzakcióira: naponta körülbelül 2 millió dollárt, azaz több mint 700 millió forintot hoz a fejlesztők konyhájára.
És hogy mi a titka? Nos, a Clash of Clans nagyszerűen ötvözte a bázis- és városépítős stratégiát kompetitív játékelemekkel. A játékosok felépíthetik a saját erődjüket, melyeket szépen fokozatosan fejlesztgethetnek, de ezt nagyon okosan kell csinálni, mert eközben mások megpróbálhatnak elfoglalni azt. Hogy az ellenfeleknek nehezebb dolga legyen (vagy nekünk könnyebb), néhányan akár társulhatnak, vagy az elhivatottabbak klánokat alapíthatnak, így közösen hatékonyabban vehetik az akadályokat.
Igen ám, csakhogy a játékos az egész élményt viheti magával a mobilján, így bármikor becsatlakozhat a harcokba, megvédheti a saját faluját, vagy aktív tagja lehet a klán közösségének. Ez, amikor a Clash of Clans 2012-ben megjelent, egész újítónak számított. Azóta a Fortnite-hoz és a WoW-hoz hasonlóan folyamatos frissítésekkel tartják aktívan a játékosokat, akik 11 éve nem hajlandóak tágítani mellőle.
A te függőséged tárgya lemaradt a listáról? Hiányolod a Diablót vagy a The Division-t? Hagyj róla egy kommentet!
PS2-nek vagy az Xbox 360-nak van jobb konzolindító animációja?