Tetszik vagy sem, ezért nincs lemezmeghajtó a PlayStation 5 Pro-ban
Jó oka volt a Sony-nak arra, hogy ne tegyen alapból lemezmeghajtót a PlayStation 5 Pro konzolba, amire egy friss statisztikai is rávilágít.
Jó oka volt a Sony-nak arra, hogy ne tegyen alapból lemezmeghajtót a PlayStation 5 Pro konzolba, amire egy friss statisztikai is rávilágít.
Jó oka volt a Sony-nak arra, hogy ne tegyen alapból lemezmeghajtót a PlayStation 5 Pro konzolba, amire egy friss statisztikai is rávilágít.
2024.10.21. – Az elmúlt években többször előkerült már a dobozos videojátékok témája, egészen pontosan az, hogy szép lassan megszűnnek. Tény, hogy a lemezes játékpiac egyre jobban döglődik, tavaly karácsonykor alig vettek fizikai játékokat, sőt egy angliai videojáték-bolt már nem is árul dobozos játékokat. Szóval ha valaha is kérdés volt, hogy miért van ilyen sok csak digitális konzolkiadás, akkor talán ezek alapján érhető. Arra viszont, hogy milyen szinten van most a fizikai és digitális játékeladás aránya, egy friss statisztikai világít rá, amiből az is kiderül, hogy miért maradt ki a lemezmeghajtó a PlayStation 5 Pro-ból.
A Circana mindig felvilágosult elemzője, Mat Piscatella megosztott néhány friss részletet a digitális eladások eloszlásáról az Egyesült Államokban. Ez többé-kevésbé megerősíti, hogy a Sony miért döntött úgy, hogy kiveszi a lemezmeghajtót a PS5 Pro konzolból. Az adatok szerint idén januártól augusztusig a PS5-ös játékok 78%-át digitálisan vásárolták meg, ami 3%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Piscatella módszertanának fontos része, hogy csak azokat a játékokat számolja, amiknek van dobozos és digitális változata is. Hasonlóképpen, ha a Circana nem kap digitális eladási adatokat – például ha a kiadók nem közlik azokat -, akkor ezek a játékok szintén nem szerepelnek a statisztikában. További fontos szempont, hogy manapság a digitális játék sokkal több promóciót és reklámot kap, mint a dobozos, szóval az adatok nem tükrözik a valódi keresletet. Egy kiváló példa, hogy a legnagyobb akciók és leértékelések online boltokban érhetők el, szóval érthető, ha több digitális cím fogy. A Circana adatai szerint idén január és augusztus között a fizikai és digitális eladásokat egyaránt nyomon követő összes cím esetében:
Nyilván emiatt a kiadók és fejlesztők is egyre többször döntenek úgy, hogy inkább kihagyják a dobozos megjelenést, nehogy veszteséges legyen a dolog. Szóval az is igaz, hogy azért is fogy kevesebb dobozos játék, mert egyre kevesebb van. Meg kell jegyezni, hogy az Xbox esetében a statisztika csak az eladott játékokat veszi figyelembe, a Game Pass letöltéseket nem. Ha így lenne, a digitális arány még magasabb lenne Xboxon.
Mindez nem jelenti azt, hogy a fizikai lemezek halottak: a PS5 eladásainak 22%-a még mindig elfogadható szám, és minden bizonnyal elég ahhoz, hogy a lemezek nyomtatása megérje. Mindez azonban segít illusztrálni a Sony gondolkodásmódját a PS5 Pro opcionális lemezmeghajtójával kapcsolatban. Egyesek szerint külön lemezmeghajtót venni 100 dolláros plusz kiadás, mások szerint, akik pedig inkább digitálisan vesznek játékot, 100 dollár spórolás. A digitális játékeladások javára szóló arány valószínűleg tovább fog nőni a PS5 esetében, de egyelőre nem drámaian. Nyilvánvaló, hogy a dobozos játékoknak még mindig van piaca, nem fog eltűnni teljesen (még). A Sony megoldása, hogy opcionális lemezmeghajtót kínál a PlayStation 5 Pro-hoz, meglehetősen elegáns válasz a változó piaci trendekre – bár nyilvánvalóan nem mindenki ért ezzel egyet.
A dobozos játékmegjelenésekre és az igényre nagyon jó példa a Black Myth: Wukong. A játék hatalmas sikert ért el mind PlayStation 5-ön, mind PC-n digitálisan, a siker miatt pedig a kiadó úgy döntött, dobozosan is kiadja végre a játékot. Nemrég a Wukong hivatalos Twitter oldalán tették közzé, hogy a játék dobozos változata elkészült, és hamarosan megjelenhet, a billbil-kun szerint Európában is hamarosan.
Destined Ones, thank you for your patience! With the master disc for #BlackMythWukong ready, the PS5 physical edition will be available to you very soon. pic.twitter.com/hx0am73vT5
— Black Myth: Wukong (@BlackMythGame) October 20, 2024