Ez már a jövő? - Egy AI-val generáltak le egy játszható Doomot
A Google gyakorlatilag bemutatta a játékfejlesztés egy lehetséges jövőjét: egy olyan AI-t, ami szinte a semmiből képes létrehozni egy játékot.
A Google gyakorlatilag bemutatta a játékfejlesztés egy lehetséges jövőjét: egy olyan AI-t, ami szinte a semmiből képes létrehozni egy játékot.
A Google gyakorlatilag bemutatta a játékfejlesztés egy lehetséges jövőjét: egy olyan AI-t, ami szinte a semmiből képes létrehozni egy játékot.
2024.08.30. – Néhány éve még sci-fi-be illő nagyotmondás lett volna AI-alapú generátorokat vizionálni a játékfejlesztésbe, aztán hirtelen berobbant az OpenAI ChatGPT-je, valamint a különböző kép-, majd videógenerátorok, melyek egyre inkább beeszik magukat a videojáték-fejlesztésbe.
A ChatGPT például tökéletesen alkalmas alapvető kódok létrehozására de láttunk már olyat is, hogy NPC-ket ruháznak fel vele, hogy véletlenszerű párbeszédeket generáljanak vele játékon belül. A képgenerátorokkal pedig – mint amilyen például a Midjourney, vagy a Stable Diffusion – a koncepciós művészek munkáját lehet jelentősen felgyorsítani. Ez pedig már nem a jövő, hanem a jelen: az elmúlt két évben egyre több játékfejlesztő stúdió kezdte meghonosítani ezeket az eszközöket, melyek a közhiedelemmel ellentétben – egyelőre – nem veszik el az emberi munkát, csupán felgyorsítják azt, ami az egyre inkább elhúzódó fejlesztési ciklusokat is lerövidíthetik.
A Google és a Tel Aviv-i Egyetem néhány kutatója azonban valami egészen mást hozott most létre: egy olyan játékmotort, ami gyakorlatilag a semmiből képes valós időben – képkockáról képkockára – egy játszható videojátékot generálni.
Az egyelőre még csak kísérleti eszközt GameNGen-re (érted: gémendzsin) keresztelték, ami a Stable Diffusion 1.4-es verzióján, valamint egy saját fejlesztésű AI-n alapul. A kutya a valódi 1993-as Doomnál van elásva: egy AI-t ugyanis azzal a feladattal bíztak meg, hogy játsszon a klasszikus lövöldével, amiből közben kb. 900 millió képkockát rögzített. Ezeket a képeket aztán betáplálták a neurális hálózatba, a Stable Diffusion-alapú GameNGen pedig a képek alapján gyakorlatilag a semmiből létrehozott egy teljesen új, többé-kevésbé tökéletesen játszható Doomot, amit a játékos interakcióinak megfelelően generált le folyamatosan. Fontos adalék, hogy mindezt úgy, hogy a játék eredeti kódjából az AI az ég világon semmit sem ismert.
A kísérleti szócska duplán aláhúzandó. Az AI generált Doom ugyanis mindösszesen 20 FPS-sel hasít, valamint a memóriája sem a legjobb: picit több mint 3 másodperc után elfelejti az előző interakciókat és/vagy szakaszokat, ezért teljesen új tárgyak és ellenfelek is felbukkanhatnak a legnagyobb semmiből, vagy akár szőrén-szálán el is tűnhetnek. Mindennek ellenére az esetek többségében működik az illúzió, mivel az AI az eggyel korábban renderelt képek alapján viszonylag jól ki tudja következtetni a játékos HP-ját, lőszerét és a tartózkodási helyét.
Természetesen nem véletlenül a Doomra esett a választás: a játék komplexebb egy kétgombos programnál, de jelentősen egyszerűbb, mint egy modern alkotás – amiben olyan helyzetek is előfordulhatnak, amire a generatív játékmotor még nem képes. Például komplexebb mechanikákat nem tud szimulálni, történetet sem képes írni, ahogyan párbeszédeket sem. Most még. Néhány év, és valószínűleg ezeket is képes lesz megoldani – de az azért aligha valószínű, hogy hirtelen ilyen játékok lepik majd el a Steamet és a konzolboltokat. Sokkal inkább lesz a fejlesztők hasznára, mint a miénkre. Az viszont kétségtelen, hogy ez a játékfejlesztés jövője.
A Doom Eternalban alkották újra a legelső Doom legelső pályáját – ingyen