Remek segédprogramot adott ki az AMD, még Nvidia-val is használható
Az AMD újabb segédprogrammal segítené azok ténykedéseit, akik az utolsó képkockát is ki akarják hajtani a számítógépükből.
Az AMD újabb segédprogrammal segítené azok ténykedéseit, akik az utolsó képkockát is ki akarják hajtani a számítógépükből.
Az AMD újabb segédprogrammal segítené azok ténykedéseit, akik az utolsó képkockát is ki akarják hajtani a számítógépükből.
2024.07.30. – Nem titok, hogy évekkel, évtizedekkel ezelőtt még annak is örült az ember, ha elindult egy-egy játék. Manapság azonban olyan sokszínű a hardveres vagy épp perifériás felhozatal, hogy a játékosok a lehetőségek kimaxolására törekednek. Sokak számára régóta nem a 30 vagy 60 FPS a felső limit, hiszen már 80 ezer forint környékén is kapunk 240 Hz-es monitorokat. Az egerek és billentyűzetek késleltetése is rengeteget javult, de egy-egy Wireless fejhallgatón sem akad fent senki, hiszen azok is közel nulla késéssel szólalnak meg.
Az sem meglepő, hogy a méregdrága PC-s alkatrészekből is mindenki a legtöbbet akarja kihozni. Egy kis tuning itt-ott értékes képkockákat hozhat magával. Ide sorolhatjuk a RAM-ok egy kattintásos XMP/EXPO profiljait, de az Nvidia szintén elérhetővé tette a legújabb programjában is a szintén automatikus tuningot. Arról pedig ne is beszéljünk, hogy az alaplapgyártók milyen profilok segítségével sajtolják ki az utolsó hertzeket a processzorokból. Igen ám, de ezeket az extra képkockákat valamivel érdemes mérni is, hogy jó összehasonlítási alapunk legyen. Néha nem elegendőek a benchmarkok sem. A játékmotorok sokszínűsége miatt még akár az is előfordulhat, hogy egy-egy beállítás az egyik játékban extra FPS-t hoz, a másikban pedig az instabil értékek miatt akadásokat tapasztalunk.
Az FPS mérésére rengeteg programot alkalmazhatunk. A Steam vagy a játékok beépített megjelenítője sok esetben azonban csak az átlag FPS értékekkel kalkulál. Az MSI Afterburner már jóval részletesebb statisztikákkal szolgálhat. Sokszor pedig fontosabb lehet játékélmény szempontjából az, hogy az FPS dropok milyen tartományig merészkednek le, mintsem az átlag FPS. A kompetitív játékosoknak pedig az sem elhanyagolható, hogy milyen mértékben javul vagy romlik az input lag, azaz a bemeneti késés egy-egy beállítást követően. Ennek mérésre sok esetben külsős hardvert is be kellene vetni, mely egy nagysebességű kameraszenzor és némi házibarkács után egy viszonylag pontos értéket dob ki magával. Úgy tűnik azonban, hogy az AMD egy csapásra oldaná meg ezeket a problémákat.
Az AMD néhány nappal ezelőtt, július utolsó napjaiban adta ki a Frame Latency Meter nevű, ingyenes, teljesen nyílt forráskódú programot. A program célja nem más, mint hogy segítse az átlagnál kicsit többet kísérletezgető játékosokat. Nem csak az FPS mérésben segít, de méri a fentebb említett bemeneti és rendszer késést is.
A program letöltéséhez a github oldalára kell ellátogatnunk. Itt a releases fül alatt találjuk meg az éppen aktuális legfrissebb, használatra kész változatot. A program nem csak AMD kártyákon működik, de Nvidia és papíron Intel videokártyákkal is remekül együtt dolgozik. A használata sem különösebben nehéz:
A fenti programot használhatjuk egy benchmark (vagy játék replay) pontos megfigyelésére. Ebben az esetben az FPS szám árulkodik arról, hogy valójában milyen javulást vagy romlást okozott egy-egy Windows vagy épp játékbeállítás, rendszer optimalizálás. Remek mutató lehet a latency is, mellyel pedig a bemeneti késésről tudhatunk meg pontosabb adatokat. Ez leginkább kompetitív játékok esetén jöhet jól, hiszen így könnyedén lemérhetjük, hogy az adott beállítás javított vagy rontott-e a bemeneti késésünkről. Ez nem lesz annyira pontos, mint a hardveres mérések, de jóval pontosabb képet adhat, mint az eddigi, szoftveres mérések. A program július végén a legelső, 1.0.0-ás verziószámot viseli magán, de nagy eséllyel az elkövetkezendő hetekben, hónapokban tovább bővülhet majd a tudása.
A 6 legjobb hely a világon gamer nyaraláshoz – egyszer látnod kell őket