Milyen hatást ér el a review bombing? Ez az egyetlen eszközünk?
A review bombing már sokkal több, mint múló közösségi hiszti. Az egyik leghatékonyabb tiltakozó módszer lett a gamerek kezében, ha nem tetszik nekik valami.
A review bombing már sokkal több, mint múló közösségi hiszti. Az egyik leghatékonyabb tiltakozó módszer lett a gamerek kezében, ha nem tetszik nekik valami.
A review bombing már sokkal több, mint múló közösségi hiszti. Az egyik leghatékonyabb tiltakozó módszer lett a gamerek kezében, ha nem tetszik nekik valami.
2024.07.26. – Néhány közelmúltbeli kirívó eset segítségével bemutatjuk, milyen hatásos fegyver is lehet a gamerek kezében a negatív értékelések bombázása, vagyis a review bombing, ami ma már sokkal több, mint pontozás, tehát annak kifejezése, hogy egy-egy cím mennyire tetszik vagy nem. Mivel a review bombing az utóbbi években átlényegült: már nem csak arról szól, hogy elmondjuk a véleményünket a fejlesztőknek és a kiadóknak (akik szerencsés esetben reagálnak rá érdemi intézkedésekkel), hanem arról is, hogy tiltakozzunk egy meghozott vagy tervezett újítás ellen.
Bár a review bombing, ami ebben a szóösszetételben indulatból és tömegesen leadott legrosszabb értékeléseket jelent, azt a hatást kelti, hogy a gamerek elégedetlenek a címmel, egyáltalán nem ennyire egyszerű a képlet. Ha egy amúgy népszerű és jó eladásokkal rendelkező cím átlagpontszámai egyszer csak zuhanni kezdenek, az nem feltétlenül (sőt, szintes sosem) azt jelenti, hogy a játék egyszercsak elkezdett rosszul működni. Ha ilyesmi történik, az inkább arra utal, hogy a fejlesztője, vagy a kiadója valamilyen elemi változtatást hajt, vagy hajtott végre. Ez a változtatás sokszor egyáltalán nem rombolja a termék minőségét, csak például rontja a hozzáférhetőségét, esetleg bizonyos funkcióit fizetési fal mögé rejti, ami kiakasztja a játékosokat.
A negatív értékelések bombázásáról mára bebizonyosodott, hogy az egyik leghatásosabb eszköz, amivel a játékosok élhetnek, ha azt szeretnék, hogy a kiadók tényleg meghallják a hangjukat. Drasztikus megoldás, mert hosszútávon is jóvátehetetlen károkat okoz egy-egy játék megítélésében, hiszen egy review bombing hatására megváltoztatott kiadói döntéstől függetlenül a negatív vélemények még a helyükön maradnak, amíg internet az internet. De tudod mit?
Szerintem a cégek megérdemlik és csakis maguknak köszönhetik.
Megérdemlik, mert ha értenének a jó szóból, például építő jellegű kritikákból és a gamerek fórumokon megosztott észrevételeiből, a közönség nem folyamodna a review bombing eszközéhez. Néhány vállalat mégis kivárással próbálja megúszni, hogy egy számára kényelmetlen (gyakran üzleti) döntésből visszakozzon, csupán a játékosok érdekében. Hát, ha ez a hozzáállás, akkor a vállalatok csak maguknak köszönhetik, hogy a felbőszített gamerek nekimennek az értékeléseknek és szanaszéjjel rúgják az egy csillagokkal. Az ilyen kampányok legalább egyértelmű üzenetet küldenek a kiadóknak, akiknek még sokmilliárd dolláros óriásként (amilyen a Sony Interactive Entertainment, az Electronic Arts vagy a Take-Two Interactive) sem szabad figyelmen kívül hagyni a támadást.
Így reagált a Helldivers 2 fejlesztője a 210.000 negatív értékelésre
A két legfrissebb példa a review bombing sikerére: a Helldivers II PR-katasztrófája és az Apex Legends elleni felháborodás. A Helldivers II hatalmas, 12 millió eladott példánya kulcsfontosságú volt a Sony számára, míg az Apex Legends bevételei folyamatosan növelték az EA milliárdos live service birodalmát.
A Helldivers II esetében a Sony Interactive Entertainment és az Arrowhead fejlesztőcsapata bejelentette: a PC-s játékosoknak regisztrálniuk kell egy PlayStation Network (PSN) fiókot, hogy játszhassanak a játékkal a Steamen. Ez nem tetszett a gamerek túlnyomó részének, különösen azoknak, akik olyan országokban élnek, ahol nem támogatott a PSN. Számukra egy az egyben el is lehetetlenült volna ez a játék, ha nincs véleménybombázás (hiszen a Sony addig oda se figyelt a panaszokra, amíg azok nem látszottak az értékeléseken). 210 ezer negatív vélemény a Steamen már az összes leadott review 43 százalékát jelentette, ami az új vásárlóknak azt üzente, hogy a játék pokoli rossz. Ami nem igaz. De ettől még jelentősen rontja a bizniszt és a cím hosszútávú megítélését. A Sony meg is hátrált, és visszavonta a döntést, így már nem szükséges PSN fiók a Helldivers II-höz. Elég látványos, hogy mitől tértek jobb belátásra:
Hasonló történt az Apex Legendsé: ennél a játéknál az EA és a Respawn egy új, rendkívül népszerűtlen battle pass fizetési struktúrát vezetett be. A rendszer szerint a játékosoknak 9,99 dollárt kellett volna fizetniük, hogy megkapják a 22. évad prémium battle pass-át, ráadásul, mivel a passok kétfelé bontva jelennek meg, kiderült, hogy összesen 19,99 dollárba (több mint 7000 forintba) került volna a teljes évad. A játékosok persze kiakadtak (joggal), és fel is koncolták a játékot 80 ezer negatív értékeléssel az Apex Steam oldalán. Az EA és a Respawn végül bejelentette, hogy visszatérnek az eredeti árképzéshez, és a játékosok ismét 950 Apex Coinért vásárolhatják meg a szezon felét.
Ahogy Stephen Totilo, a Game File újságírója is rámutatott, a review bombing jelenséget már az iparág legnagyobb szereplői is észreveszik és tartanak tőle. Ennek ékes bizonyítéka, hogy a Take-Two Interactive éves jelentésében már a valós kockázati tényezők között említi a negatív értékelések bombázását.
„Ki lehetünk téve review bombing vagy rágalmazási kampányoknak, amelyek célja, hogy rontsák a minősítéseinket. Ezek csökkenése játékosok és bevételek elvesztéséhez, további reklám- és marketingköltségekhez, valamint a hírnév károsodásához vezethet.” Bizony ám!
Az Electronic Arts jelentése hasonló álláspontot osztott meg: „különösen érzékenyek vagyunk a szórakoztatóiparhoz kapcsolódó piaci feltételekre és kockázatokra, amelyek a makrogazdasági visszaesések mellett magukban foglalják játékaink népszerűségét, árát és időzítését, a fogyasztói demográfia változását, más szórakozási formák elérhetőségét és népszerűségét, valamint a kritikai véleményeket és a közízlést, amelyek gyorsan változhatnak és nem feltétlenül előre jelezhetők.”
Jelen állás szerint a review bombing az egyik leghatásosabb módja annak, hogy üzenetet küldjünk a fejlesztőknek és a milliárdos kiadóknak, és változást idézzünk elő kedvenc játékaikban, ha annak gazdái ránk nézve negatív változtatásra készülnek. Szóval, ha legközelebb úgy érzed, hogy egy játék készítői méltánytalanul bánnak veled, ne habozz: adj hangot a véleményednek, és lehet, hogy te is változást érsz el!
Ennek az embernek „köszönhetjük” a világ legszarabb játékadaptációit