Zaklatás a skinek miatt: újfajta bullying a free-to-play játékokban
Nem csak a lányokat éri egyre több zaklatás, hanem a „szegényeket”, tehát azokat is, akiknek nincs felkapott, fizetős skinjük vagy felszerelésük.
Nem csak a lányokat éri egyre több zaklatás, hanem a „szegényeket”, tehát azokat is, akiknek nincs felkapott, fizetős skinjük vagy felszerelésük.
Nem csak a lányokat éri egyre több zaklatás, hanem a „szegényeket”, tehát azokat is, akiknek nincs felkapott, fizetős skinjük vagy felszerelésük.
2024.02.28. – Most mind szépen nézzünk magunkba, mert a gamer társadalom egészére nézve szégyen, hogy mennyire toxikussá és mocskossá tud válni bármely random multiplayer chatje! A Discordon szétkiabált káromkodás és egymás lebénázása egy dolog – persze, ha az ember jól kezeli -, de az, hogy valakit nemi vagy pénzügyi alapon ítélnek meg és bántalmaznak, már végképp’ vörös vonal. Pedig megtörténik, nap, mint nap és egy friss kutatás kimutatta, hogy a gyerekek által nagy számban látogatott ingyenesen játszható játékok a zaklatás melegágyaivá váltak. Nem új jelenség sajnos az sem, hogy díjmentes loadoutért vagy skinért kicikiznek valakit, csak éppen aggasztóan elterjedtté vált.
Egy új, norvég tanulmány szerint rendszeresen éri zaklatás azokat a gyerekeket, akik nem költenek pénzt az ingyenesen játszható játékokban, kvázi nem rendelkeznek a legújabb skinekkel az olyan játékokban, mint a Fortnite. A kutatás azt vizsgálta, hogy hogyan befolyásolják a videojátékok a gyerekeket, a szociális viselkedésüket és a költési szokásaikat. Kiderült, hogy a fiatalabb játékosokat zaklatják a kozmetikai skinek hiánya miatt, ezért a játékon belüli tárgyakkal próbálnak népszerűbbé válni, és nehezen tudják elkerülni az olyan népszerű online játékokhoz kapcsolódó reklámokat, illetve más felhasználók által lekészített átveréseket, mint a FIFA, a Fortnite vagy a Warzone.
Az Oslo Metropolitan kutatóinak szülőkre és gyerekekre összpontosító felmérése riasztó jelenségeket tárt fel arról, hogy a 10-15 év közötti gyerekek hogyan érintkeznek a videojátékokkal, és hogy ezek a népszerű játékok milyen hatással lehetnek a szociális életükre – jelentette a Crossplay. A tanulmány egyik szerzője, Clara Julia Reich szerint az eredmények azt mutatják, hogy az, ahogyan egy gyerek megjelenik egy játékban, döntő szerepet játszhat abban, hogy a többi gyerek hogyan viszonyul hozzá. Munkatársa, Kamilla Knutsen Steinnes hozzáfűzte:
„a gyerekek azt tapasztalhatják, hogy szegénynek nevezik őket, ha nem költöttek pénzt a karakterükre. Azok a gyerekek pedig, akik költenek, nagyobb figyelmet és egyéb előnyöket szerezhetnek, vagyis népszerűséget vásárolhatnak”.
A tudósok szerint ez a helyzet azért is alakulhatott ki, mert manapság a gyerekek digitális és valós élete egy és ugyanaz: a a megfelelő skin viselése a Fortnite-ban ugyanolyan fontossá vált, mint a helyes öltözködés az iskolában. Azok a gyerekek pedig, akik nem engedhetik meg maguknak az úgymond „megfelelő”, vagyis trendi felszerelést, vagy nem is játszanak a felkapott játékokkal, egyre nehezebben tudnak beilleszkedni. „Nincs éles különbség az online és offline világuk között. Ezek csak a szociális világ különböző részei, amelyekben navigálnak, és a megjelenés, vagy a bőr fontos identitásjelző” – magyarázta Steinnes.
A felmérésben résztvevő egyik 13 éves, Frank azt mondta, ha nem játszik online az ismerőseivel, akkor valahogy nincs miről beszélgetni az iskolában. A focit szerető gyerekek fifáznak, és rendre költenek is pénzt a játékban található, státuszszimbólumnak számító digitális tárgyakra, míg mások Nike, Balenciaga vagy Star Wars effektekre fordítják a zsebpénzüket. Erre a kutatók álláspontja szerint olyan platformokon veszik rá őket, mint a TikTok és nagyban befolyásolják a döntéseiket a mémek, illetve a trendek.
A free-to-play játékok megvásárolható cuccai és kiegészítői teremtettek egyfajta beilleszkedési kényszert, ami más kontextusokban már zajlik, csak most új formát öltött. Egyes gyerekek végül kirekesztettnek érezhetik magukat, ha nincsenek meg bizonyos erőforrásaik ahhoz, hogy a barátaikkal játszanak, de simán az alapján is beléjük köthetnek, hogy milyen skint viselnek. A helyzetet nem könnyíti meg a kutatók szerint az, hogy akarva-akaratlanul a videojáték-kiadók is asszisztálnak hozzá, sőt, ha lehetséges, még tovább rontanak rajta.
A kiadók nagyon ügyesen és folyamatosan reklámozzák a gyerekeknek a játékokat, valamint az alkalmazáson belüli vásárlásokat. Ennek következménye az, hogy a kisebbek egyre nehezebben tudnak más dolgokra koncentrálni az életükben, mivel egyre nagyobb nyomást helyez a vállaikra, hogy a legmenőbb skineket és digitális kiegészítőket kell megszerezniük az érvényesülésért. Azokat a gyerekeket viszont, akik nem engedhetik meg maguknak a beilleszkedéshez szükséges cuccokat, zaklatás éri a társaik részéről.
Itt most éppen mellékszál, de mindig fontos megemlíteni, hogy a kutatás kitért a nemek közötti különbségtételre is, ami durván kiéleződött: a lányok egyre több és súlyosabb atrocitásoknak vannak kitéve a játékokban és a való világban egyaránt. „Olyanokat mondanak, hogy ‘menj vissza a konyhába’ vagy, hogy ‘lány vagy, dögölj meg, dögölj meg, dögölj meg’. Ez nagyon jellemző” – nyilatkozta a kutatóknak például a 14 éves Sidra.
A tanulmány kimutatta: ott tartunk, hogy a skinek és a játékon belüli kozmetikumok már „digitális testképzavarokat” okoznak.
A zaklatás mellett nagyon nagy probléma az átverés, amiről a felmérésben résztvevő 10-15 évesek jelentős része beszámolt. A kutatók szerint a gyerekek még nem rendelkeznek szükséges fogyasztói kompetenciával, de közben olyan helyzetekbe kerülnek, amelyekben nagy nyomást gyakorló értékesítési stratégiákkal találkoznak. Ezek gyakran arra épülnek, hogy a kiszemelt áldozatok úgy érezzék, gyorsan kell cselekedniük, különben lemaradnak, aztán valaki olcsó digitális valutát vagy más jónak látszó üzletet ígér, de a gyerekek sokszor túl későn veszik észre, hogy az ajánlat átverés. „Ez azért problémás, mert a gyerekek és a fiatalok kiszolgáltatott fogyasztói csoportot alkotnak, mégis szinte teljesen szabályozatlan piacokon navigálnak egyedül” – érvelt Reich.
A friss tanulmány tanulságait fontos lenne, ha mind leszűrnénk, és egyrészt tartózkodnánk tőle, hogy a free-to-play játékokban bárkit is aszerint ítélünk meg, milyen felszereléssel rendelkezik, másrészt mernénk fellépni azok ellen, akik ezt megteszik – akár velünk, akár másokkal szemben. Persze, tudom én is: szemétládák mindig is lesznek, de ők is csak addig árthatnak, amíg nyeregben érzik magukat. Ezt kell kihúzni alóluk jelentéssel, letiltással, de ha eldurvult a helyzet, akár szülői vagy tanári, ne adj’ isten hatósági segítséggel. Mert senkinek nincs joga csupán nemi és pénzügyi alapon megítélni másokat!
A te sulidban se lehet mobilt használni? – Pedig lehet, hogy kellene