Nagyon megérte 13 évet várni a Remedy szívszerelmének, az Alan Wake folytatására, ami az első kritikák alapján az utóbbi évek egyik legjobb játéka.

2023.10.26. – Miután a Remedy a 2000-es évek elején elkészült a korszakos mesterműként méltán hivatkozott Max Payne 2-vel, szinte azonnal asztalhoz (és szaunába) ültek, hogy alaposan kitárgyalják egy menet közben jött érdekes játékötlet koncepcióját. Nem kellett sok, a Microsoft pénztárcája is kinyílt, így a finn stúdió is mert nagyot álmodni, és egy olyan nyílt világú túlélőhorrort vetettek papírra, amelyről hamar kiderült, hogy jócskán megelőzte a korát.

Így hát hiába jelentették be 2005 környékén már a techdemókban is izgalmasan festő Alan Wake-et, az öt évvel később megjelent végleges játékot alaposan meg kellett nyirbálni. Dinamikusan váltakozó időjárás és napszakok nem voltak, ahogyan a nyílt világot is lecserélték egy feszes szálon vezetett történetre, amin ugyancsak sokat kellett változtatni, hogy az jól illeszkedjen a némileg átalakított játékmenetbe. Bár a Remedy remek életmentő munkát végzett az Alan Wake-kel, a játék hatalmas bukás lett.

A fejlesztők – Sam Lake-kel az élen – egy rövid ideig ugyan próbálták összehozni a folytatást, de a Microsoft inkább az Xbox One erejét demonstrálandó Quantum Breaket rendelte be tőlük – ezúttal utoljára. A Remedy elhagyta az Xbox egyre merülő hajócskáját, hogy a Controllal új vizekre evezzen. Ezúttal a siker sem maradt el: a 2019-es remekmű megérdemelten került egy polcra a Max Payne-nel, mind látványvilágában, mind pedig játékmenetében is az egyik legjobb akciójáték, ami valaha készült.

De a Control nem csak emiatt egy megkerülhetetlen alkotás: mindenki legnagyobb meglepetésére elindított egy olyan játékuniverzumot, amibe sikeresen beemelték az Alan Wake-történeteket is – amit előbb csak elejtett utalásokból, easter eggekből sejthettünk, biztossá viszont a kifejezetten ennek megalapozó kiegészítővel vált. Az AWE című DLC, majd az Alan Wake Remastered után nem sok kétségünk maradt:

készül a finnek szerelemprojektje, az Alan Wake II.

 

De ezzel már mindenki tisztában van, hiszen az elmúlt hónapokban többször kanyarítottam érzelmes sorokat a számomra is kedves horrorról. Az Alan Wake jogai nagyon viszontagságos úton, hosszú-hosszú évek után visszakerültek Finnországba, és mivel az alkotói még nálam is jobban imádják, sokat nem vártak, szinte azonnal nekiálltak a folytatásnak.

Sokáig titokban tartották, de még a bejelentés után is nehéz volt elhinni, de az Alan Wake II 13 év után tényleg elkészült. Ezt onnan tudhatjuk, hogy október 27-én, tehát holnap, azaz ma, vagyis tegnapelőtt – vagy amikor olvasod, de biztosan megjelent. Ahogyan a fejlesztők, úgy az Alan Wake II is nagyon sokat változott a régi énjéhez képest: átalakult a játékmenet, kibővült a világa, sötétebb és horrorisztikusabb lett, ami viszont már a megjelenés előtt is abszolútum, hogy egy csodálatos, megkockáztatom: minden idők egyik, ha nem legszebb játéka lesz.

Október 26-án pedig, az első kritikák élesedése után már biztosan ki is jelenthetjük, sőt, még azt is, hogy az Alan Wake II nem csak az utóbbi idők legszebb, hanem az egyik legjobb játéka lett.

Az OpenCritic több tucatnyi kritikát összesítő statisztikája szerint a Remedy ismét egy klasszikust szállított: a legtöbb kritikus 9-10-es pontokkal értékeli a 13 évig csak remélt folytatást. Ez nagy szó, mert az elvárások is magasan voltak, melyeket úgy tűnik, hogy 90%-os átlaggal simán megugrott. A legtöbben – még a kevés szigorúbb értékelések is – egyetértenek abban, hogy grafikailag messze a játékipar csúcsa, amit a mindent is körüllengő, azonnal beszippantó atmoszférája tesz még tökéletesebbé.

A játékmenet A The Evil Within és a Resident Evil 4 túlélőhorrorokhoz hasonlatos, persze alaposan összekutyulva a Remedy saját stílusával, ami sokak szerint az utolsó percig remekül működik. A horrorelemek ijesztőek, a hangok elsőrangúak, a történet pedig kellően érdekes és misztikus, hogy a félelmetes jelenetek ellenére is benntartsa a játékost.

A negatív kritikák jellemzően az Alan Wake II technikai oldalára panaszkodnak. Állítólag több olyan probléma is akad a játékkal, amely teljen kizökkent az élményből, vagy még rosszabb: totál hazavágja az egészet. A TechRaptor írója szerint nagyon sok a javításra várú bug, melyek között olyan is akad, amely meggátolja a továbbhaladást és csak a teljes újrakezdés jelent orvosságot. De a PC-s optimalizálással is akadnak gondok, lévén csúcsgépeken is össze-vissza köhög, komoly mértékben befolyásolva a teljesítményt.

De ezen minden bizonnyal sokat fog javítani az első napi patch – ahogyan szokott, így remélhetőleg a végleges, a játékosokhoz október 27-én megérkező verzióval már nem lesznek ilyen problémáink. Ellenben ugyanis egy nagyszerű, a műfaj és a Remedy újabb klasszikusához lehet szerencsénk. A legtöbben legalábbis, akik hasonlókkal nem találkoztak, közel egyöntetűen ezt állítják:

  • GameRant – 2.5/5
  • TechRaptor – 7/10
  • Geek Culture – 7.6/10
  • Guardian – 4/5
  • Gamepressure – 9/10
  • Entertainment Geekly – 4.5/5
  • Hardcore Gamer – 4.5/5
  • GamingBolt – 9/10
  • We Got This Covered – 4.5/5
  • PCGamesN – 9/10
  • Wccftech – 9/10
  • Windows Central – 4.5/5
  • IGN – 9/10
  • CGMagazine – 9.5/10
  • Press Start – 9.5/10
  • PlayStation Universe – 9.5/10
  • God is a Geek – 9.5/10
  • Hobby Consolas – 95/10
  • ScreenRant – 5/5
  • The Gamer – 5/5
  • VGC – 5/5
  • XboxEra – 10/10
  • VG247 – 5/5
  • TheSixthAxis – 10/10
  • GameSpot – 10/10
  • GamesRadar+ – 10/10

Ha mindezek alapján te is belevágnál a horrorkalandba, akkor az alábbi cikk érdekes lehet számodra. Ne felejts el visszatérni, hiszen hamarosan mi is érkezünk a saját kritikánkkal!

MINDEN, amit tudnod kell 2023 leggyönyörűbb és legígéretesebb játékáról

×