Szokott csípni-fájni a szemed játék közben? - Ez okozza és ezt teheted ellene
Egyáltalán nem ritka a gamer-szemfájás, de szerencsére egyszerű praktikákkal akár örökre búcsút inthetünk neki.
Egyáltalán nem ritka a gamer-szemfájás, de szerencsére egyszerű praktikákkal akár örökre búcsút inthetünk neki.
Egyáltalán nem ritka a gamer-szemfájás, de szerencsére egyszerű praktikákkal akár örökre búcsút inthetünk neki.
Biztosan veled is előfordult már, hogy játék közben valamiért megfájdult a szemed, esetleg homályosan kezdted látni a tévét-monitort-kijelzőt, miközben egyáltalán nem érezted magad fáradtnak. Ez egyáltalán nem ritka jelenség, és nem is igazán kell rajta csodálkozni sem, elvégre a szemet nem pont a folyamatos képernyőnézésre találta ki az evolúció.
Persze nem egyedül a videojáték okozhat szemfájást. Sok irodista is tapasztalhat hasonlót egy munkanap során, de nem ritka az sem, hogy olvasás vagy mobilozás közben tapasztalunk hasonlót. Azaz szinte bármilyen vizuális feladatba belefájdulhat a látószervünk, ami intenzíven igénybe veszi a képességeit, és kellően lefárasztja azt. Ilyenkor tapasztalhatunk
Ugyanakkor nem mondhatjuk, hogy senki se töltsön ennyi időt ilyen dolgokkal, hiszen valakinek a munkája szerves része a képernyőhöz kapcsolódik, míg mások egy hosszú és fárasztó munkanapot vezetnének le játékokkal való szórakozással, esetleg olvasással vagy film-, sorozatnézéssel. Szerencsére azonban vannak rá módok, hogyan enyhítsünk a kellemetlen szemfájással járó tüneteken.
A 20-20-20-as szabály lényege tulajdonképp a szem terhelésének időarányos elosztása. A nevét egyébként Amerikában kapta, nálunk viszont 20-20-6-ként futna, mivel 20 percenként, 20 másodpercig kell egy legalább 6 méterre (20 lábra) lévő tárgyra fókuszálni. Azért jött ki így a matek, mert a szemnek általában nagyjából 20 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy tehermentesüljön, amit egy órában érdemes háromszor meg is tenni, ha ez idő alatt végig képernyőt bámulunk.
A szabály ugyanakkor arra is rámutat, hogy a játék közben fokozottan érdemes szüneteket tartani. De nem csak a szem miatt, hanem a nyaki és a hátizmok miatt is, melyeket némi sétával, esetleg tornával-jógával lehet a leghatékonyabban felfrissíteni.
A dehidratáció nem vicc, vedd te is komolyan. Főleg, hogy ha nem fogyasztasz kellő mennyiségű folyadékot, akkor az könnyen okozhat szemszáradtságot is. A száraz szem pedig amellett, hogy szörnyen kellemetlen, azért sem előnyös, mert így nem tisztul meg kellő mértékben pislogáskor. A megfelelő vízmennyiség elfogyasztására egyébként vannak már külön mobilalkalmazások, melyek a testsúlyunk alapján (is) kiszámolják, hogy mennyit kell innunk egy nap, hogy hidratáltak maradjunk. Sőt, még figyelmeztetést is küldenek, nehogy elfelejtsünk belekortyolni a pohárba.
Ha pedig szóba jött a pislogás: egy átlagos ember percenként 12-18-szor pislog. Ennyit minimum te is nyomj le, amire azért kell külön figyelmeztetni, mert mint több kutatás is bizonyította, a képernyő előtt valamiért jóval kevesebbet, mindössze ötször pislogunk percenként. Erről pedig a játék hevében nagyon könnyen megfeledkezik az ember, pláne a feszült helyzetekben, amikor egy tizedmásodpercnyi oda nem figyelésen meccsek is múlhatnak. Pislogni viszont kell, mert nélküle extra gyorsan kiszárad, úgy pedig elfárad a szem.
A gamerek körében elég elterjedt a késői játék, legyen szó diákkorú, vagy már dolgozó játékosról. Ilyenkor pedig bevallom, valóban kellemes a sötét ölelésében csak a képernyő világítása mellett játszani, pedig valójában egyáltalán nem olyan jó a szemünknek, mint szeretnénk, hogy legyen.
A környezeti fényviszonyok és a képernyő fényereje szorosan összefügg a szem megterhelésével. Ha például a monitor-tévé-kijelző és a környezetünk közötti fényerő különbsége nagy, akkor bizony a szemünk hamarabb fáradhat el, mint ameddig játszani terveztünk. Szóval valójában jót tesz, ha a háttérben felkapcsolunk egy lámpát. Arra viszont figyeljünk, hogy annak fénye ne tükröződjön a képernyőnkön, ami ugyancsak szemfáradtságot tud okozni.
Viszont nem mindig elég, ha felkapcsoljuk a pilácsot. Sokszor a képernyő fényerején is érdemes szabályozni, hogy ne legyen túl nagy a kontraszt. Ahogyan a színhőmérséklet szabályozása is fontos: este érdemesebb alacsonyabb színhőmérséklet (meleg tónusok) mellett játszani, ami segít fenntartani a melatonin optimális kiválasztását, és segít ellazulni is, míg nappal érdemesebb lehet magasabb színhőmérséklet (hideg tónusokat) választani.
Ha PC-n játszunk, akkor mindezek mellett a billentyűzet láthatóságáról is érdemes gondoskodni, hogy amikor néha le-lepillantunk, akkor a szemnek ne kelljen extra munkát végeznie, hogy megtalálja a jó gombot.
Mivel a szemünk természetes módon nem kezeli túl jól a kék fényt, az káros hatással lehet a szemünkben lévő szövetekre és sejtekre. Sőt, a kékfény az agyunkra is hatással lehet, többek között nehezebb és nyugtalanabb elalvást okoz, úgy pedig rosszabb minőségű pihenéshez, levertséghez, ingerültséghez vezet.
Teljes mértékben sajnos nem lehet kiszűrni a kékfényt, de már bőven akadnak jó minőségű speciális szűrőszemüvegek, melyek jelentős mértékben képesek csökkenteni a káros hatásokat. Egy ilyen szemüveg beszerzése nagyon ajánlatos!
Mindezek mellett érdemes utánajárni, hogy az asztalod és a lakásod adottságaihoz milyen mérető monitor/tévé illik a leginkább. Ugyanis nem mindegy, hogy milyen távolságból és szögből, illetve ahhoz viszonyítva mekkora képernyőt nézünk hosszú órákon keresztül. Ha mindezeket megfogadod, akkor van rá esély, hogy többé nem fog belefájdulni a kedvenc játékodba a pislogód.
https://leetgaming.com/2023/06/04/raengedtek-a-chatgpt-t-a-minecraftra-elkepeszto-dolgok-tortentek/